Nastavení dokladů

Agenda Nastavení dokladů slouží k zadání výchozích hodnot, které se pak aplikují na nově vytvářený doklad, resp. tiskovou sestavu.

Nastavení dokladů

1. DPH

V sekci DPH zadávají plátci DPH výchozí typ DPH a sazbu DPH. Výchozí hodnoty se nastaví při vytváření nové položky ceníku nebo nové položky dokladu.

Typ DPH Přenesená vyjadřuje, že se na položku dokladu bude vztahovat režim přenesené daňové povinnosti. Detailní informace o použití tohoto režimu v aplikaci mPOHODA jsou uvedeny v kapitole Přenesená daňová povinnost.

Pro neplátce DPH není tato sekce dostupná.

2. Platby

  • Splatnost faktur se zadává v rozmezí 0 - 2000 dnů.

  • Výchozí konstantní symbol se vkládá na tiskové sestavy Faktura a Zálohová faktura.

  • Forma úhrady pro faktury a objednávky se aplikuje na vydanou fakturu, zálohovou fakturu a přijatou objednávku. Na prodejku se vkládá forma úhrady nastavená v poli Forma úhrady pro prodejky.

  • V závislosti na zvolené formě úhrady se na doklad nastaví výchozí bankovní účet, resp. hotovostní pokladna.

3. Zálohy

Vyúčtování přijaté zálohy je třeba provést buď přímo v aplikaci mPOHODA nebo až v programu POHODA. Vámi nejčastěji používaný způsob vyúčtování si můžete nastavit jako výchozí. Tato informace se přenáší na vystavenou zálohovou fakturu a na jejím základě je pak povoleno nebo zakázáno provedení vyúčtování zálohy v aplikaci mPOHODA.

V případě, že je k zálohové faktuře vystavován daňový doklad za přijatou platbu, proveďte jeho vystavení a následně i vyúčtování zálohy v programu POHODA.

4. EET

Je-li v agendě Nastavení firmy zadáno ID zákazníka s platnou licencí k programu POHODA, zobrazí se v sekci EET pole pro aktivaci evidence tržeb a pro zadání data, od kterého firma tržby eviduje.

Více informací o elektronické evidenci tržeb v aplikaci mPOHODA je uvedeno v samostatné kapitole Elektronická evidence tržeb.

5. Zásoby

Vyskladňování do minusu

Volbou Vyskladňovat do minusu ovlivníte, zda je možné prodávat i zásoby, u kterých není k dispozici požadované množství. Zásobu typu Služba lze vyskladňovat pod evidenční stav i v případě, že je vyskladňování do minusu zakázáno.

Toto nastavení se nepřenáší z programu POHODA.

Pokud synchronizací dat vznikne u nějaké položky ceníku záporný stav K dispozici, systém mPOHODA automaticky povolí vyskladňování do minusu. Toto nastavení nelze změnit do té doby, než bude hodnota množství opět kladná. Jakmile dojde v programu POHODA k úpravě stavu, systém při další synchronizaci dat automaticky vrátí zpět původní nastavení, vyskladňování do minusu bude tedy opět zakázané.

Aby se doklady způsobující záporný stav zásob synchronizovaly s vaším účetním systémem, musíte mít v programu POHODA dostatek dané zásoby na skladě nebo zatržený povel Povolit stav zásob do minusu v agendě Globální nastavení/Sklady.

Pracujete-li v programu POHODA s rezervacemi zásob, nepůjde v aplikaci mPOHODA vydat danou zásobu pod rezervované množství, a to ani v případě povoleného vyskladňování do minusu.

Zobrazování zásob skladem

Seznam zásob, který se Vám nabízí při prodeji, můžete omezit pouze na ty s kladným stavem, aktivací volby Zobrazovat jen zásoby skladem.

Zásobu typu Služba lze prodávat bez ohledu na evidenční stav, a proto se tato položka ceníku nabízí vždy k prodeji, tedy i v případě záporného stavu položky a nastaveného zobrazování zásob pouze skladem.

Sdružování položek

Je-li při vkládání položky z ceníku na doklad aktivní funkce Sdružovat položky, pak při opakovaném vkládání stejné položky na doklad dojde k navýšení množství dané položky na dokladu. Funkce se aplikuje pouze na skladové zásoby.

Položky se sloučí jen v případě, že se shodují v názvu, kódu, měrné jednotce, ceně, způsobu výpočtu DPH, sazbě DPH, slevě a databázovém identifikátoru zásoby (ten je pro zásoby z různých skladů odlišný).

6. Členění dokladů

Nastavení v sekci Členění dokladů se synchronizací dat přenáší z programu POHODA z agendy Nastavení/Globální nastavení sekce Doklady/Členění. Nemáte-li firmu napojenou na program POHODA, pak je používání středisek, činností a zakázek vždy aktivní.

Je-li ve firmě používání středisek, činností nebo zakázek vypnuto, nejsou příslušná pole zobrazena na nově vytvářených dokladech. U již uložených dokladů se pole zobrazují v případě, že údaj o středisku, činnosti nebo zakázky byl na dokladu uveden.

7. Archivace

Spuštěním kompletní synchronizace dat v programu POHODA po provedení datové uzávěrky se synchronizované záznamy, které spadají do uzavřeného účetního období, v aplikaci mPOHODA v závislosti na aktuálně nastaveném způsobu archivace buď nenávratně odstraní, nebo dojde pouze k jejich skrytí v seznamu všech dokladů.

  • Volbou skrýt v aplikaci mPOHODA synchronizované záznamy předchozích období dochází pouze ke skrytí záznamů uzamčených datovou uzávěrkou v hlavním seznamu dokladů. Pro jejich zobrazení zapněte v jednotlivých dokladových agendách funkci pro vyhledávání a aktivujte volbu Zobrazit záznamy předchozích období.

    Skryté záznamy jsou přístupné pouze přes webové rozhraní. Na mobilní zařízení se nestahují.

  • Volbou odstranit v aplikaci mPOHODA synchronizované záznamy předchozích období dochází synchronizací dat k nenávratnému smazání záznamů uzamčených datovou uzávěrkou.

Funkčnost se aplikuje na synchronizované pokladní doklady, prodejky, vydané faktury, vydané zálohové faktury a přijaté objednávky.

Minimalizováním dat pouze na záznamy spadající do aktuálního účetního období se zpřehlední práce se záznamy, jejich vyhledávání bude snazší a zrychlí se tak i celková synchronizace dat, jak mezi aplikací mPOHODA a programem POHODA, tak synchronizace spouštěná na mobilním zařízení.

8. Tisk

Tisk QR kódu na faktuře

Volbu Tisknout QR kód na faktuře zatrhněte, pokud chcete aby se na vydané a zálohové faktuře zobrazoval QR kód splňující normy pro QR fakturu a platbu.

Rozlišují se dva typy QR kódů:

  • QR Faktura obsahuje údaje o samotném dokladu. Pomocí QR čtečky je lze načíst do jakéhokoliv ekonomického systému, který toto načítání podporuje, a jednoduše v něm tak vytvořit přijatou fakturu.

  • QR Platba+F obsahuje jednak údaje o samotném dokladu, a lze tak načtením kódu vytvořit přijatou fakturu, ale také údaje pro vytvoření platebního příkazu. Načtením takového QR kódu v aplikaci pro internetové bankovnictví nainstalované na mobilním zařízení se příkaz k úhradě vyplní údaji z vydané faktury, příkaz pak jen stačí zkontrolovat, potvrdit a odeslat do banky.

    Kód QR Platba+F se vygeneruje pouze pokud je na faktuře uveden účet ve formátu IBAN, forma úhrady je typu Převodem a faktura není ještě plně uhrazena.

Tisk položek zásob

Volba Tisknout položky složených zásob ovlivňuje, zda budou na tiskových sestavách pro zásoby typu Komplet a Souprava vidět i položky, ze kterých se daná složená zásoba skládá.

Je-li volba aktivní, tisknou se na sestavách složené zásoby včetně svých položek. Není-li aktivní, pak se na sestavách tiskne složená zásoba bez uvedení svých položek. Podmínkou však je, že u všech položek je uvedena stejná sazba DPH a způsob výpočtu DPH. Není-li tato podmínka splněna, pak se na sestavě tisknou položky zásob i v případě zakázaného tisku položek.

Tisk kódu a poznámek položek

Jsou-li aktivní volby Tisknout kód položky a Tisknout poznámku položky, pak se na tiskových sestavách tiskne před názvem položky její kód a za názvem položky poznámka uvedená na detailu položky dokladu.

Tisk e-mailu uživatele

Chcete-li, aby se na tiskových sestavách v části Vystavil pod jménem uživatele tiskl i jeho kontaktní e-mail, uvedený v agendě Uživatelé, pak zatrhněte volbu Tisknout e-mail na dokladu.

9. Synchronizace

  • Příznakem Synchronizovat nový doklad do programu POHODA ovlivníte, zda budou nově vytvořené doklady s další synchronzací dat spuštěnou v programu POHODA přeneseny do programu POHODA či nikoliv.

    Funkci využijete například v případě, kdy budete mít rozpracovanou větší zakázku a průběžně chcete do faktury uvádět provedené práce, ale samotnou fakturu budete konečnému odběrateli fakturovat až po dokončení zakázky. Nastavením příznaku Nesynchronizovat doklad si tak zajistíte, že vaše účetní rozpracovanou fakturu neuzamkne vůči úpravám spuštěním synchronizace dat v programu POHODA dříve, než požadujete.

  • Na nově vytvářený doklad se automaticky nastaví příznak synchronizace uvedený v agendě Nastavení dokladů. Na detailu dokladu v sekci Podrobnosti je možné nastavení příznaku změnit oproti výchozímu nastavení. Toto lze provést kdykoliv i na již uloženém záznamu.

  • Záznam, u kterého je nastaven příznak Nesynchronzovat, je v hlavním seznamu dokladů označen ikonou Nesynchronizovt do programu POHODA.

  • Aby se nesynchronizovaný doklad dostal do programu POHODA, je nutné u něj změnit příznak synchronizace, a to buď přímo na detailu dokladu přepnutím do stavu Synchronizovat nebo to můžete provést hromadnou změnou příznaku kliknutím na tlačítko Aktivovat v agendě Nastavení dokladů.

    Po aktivaci synchronizace u nesynchronizovaných dokladů je nutné v programu POHODA spustit novou synchronzaci dat.

10. Zaúčtování

  • Chcete-li aby doklady přenesené do programu POHODA byly rovnou zaúčtovány, nastavte v sekci Zaúčtování volbu Použít výchozí nastavení z programu POHODA.

    Pro správné zaúčtování je nutné, aby uživatel provádějící v programu POHODA synchronizaci dat, měl v agendě Uživatelské nastavení zadány potřebné předkontace a členění DPH.

    Při importu dat se vydaným fakturám, pokladním dokladům a prodejkám nastaví ve formuláři dokladu výchozí předkontace a členění DPH dle uživatele provádějící synchronizaci dat. Pokud doklad obsahuje skladové položky, u kterých je v případě podvojného účetnictví zadán výnosový účet, doplní se příslušná předkonace také přímo k položkám dokladu.

  • Pokud nemá importem dokladů docházet k jejich zaúčtování, pak pro nastavení dokladů v programu POHODA ponechejte vybranou volbu Nastavit předkontaci Nevím a členění DPH UNevím.

    V tomto případě se nebude na dokladu v programu POHODA doplňovat předkontace ani ke skladovým položkám.

  • Plátci DPH mohou v poli Členění DPH pro přenesenou daňovou povinnost zvolit členění DPH, které se při importu vydané faktury a pokladního dokladu doplní v programu POHODA k položce, u níž byl v aplikaci mPOHODA nastaven typ DPH Přenesená.

    Při vybrané možnosti UNevím se položkám s přenesenou daňovou povinností na přeneseném dokladu nedoplní žádné členění DPH a je nutné jej v programu POHODA zadat ručně. Členění DPH UNevím je nastaveno ve formuláři importovaného dokladu.

    Nastavení členění DPH pro přenesenou daňovou povinnost je dostupné plátcům DPH při zvoleném typu zaúčtování dokladů v programu POHODA Použít výchozí nastavení z programu POHODA.

  • Použití nastavení z programu POHODA pro zaúčtování dokladů a výběr členění DPH pro přenesenou daňovou povinnost v aplikaci mPOHODA je možný pouze při komunikaci aplikace mPOHODA s programem POHODA, rel. 12300. U používaných členění DPH je třeba mít v programu POHODA v agendě Účetnictví/Daň z přidané hodnoty/Členění DPH zatrženou volbu Nabízet.

11. Texty

  • Na novou vydanou fakturu, zálohovou fakturu, pokladní doklad a prodejku se vkládá text uvedený v nastavení dokladů.

  • V poli Upozornění se uvádí text informující vašeho odběratele o možnosti penalizace v případě, že faktura nebude uhrazena v termínu splatnosti. Tento text se zobrazuje na tiskové sestavě Faktura.

  • Údaj o zápisu do obchodního rejstříku nebo jiné evidence se zadává v poli Registr. Tento text se tiskne na všech tiskových sestavách.

12. Přenos nastavení z programu POHODA

Některá nastavení se synchronizací dat přenáší z programu POHODA. Kompletní seznam synchronizovaného nastavení je uveden v kapitole Synchronizace.

Zpět na začátek